Sven van der Mierden 14e in dagklassement EMX250 klasse

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL Team is tijdens de Grand Prix van Valkenswaard er in geslaagd de eerste EK punten van het seizoen binnen te halen. Eerst de griep, dan de flinke valpartij in Axel en daarbij nog de onzekerheid van afgelopen week of Sven wel of niet mocht starten bij de Grand Prix, WK-MX2. Niet de ideale voorbereiding, maar Sven heeft er alles aan gedaan om toch fit en gemotiveerd aan de start te komen voor de eerste wedstrijd van het Europees Kampioenschap MX2.

Sven van der Mierden kwam in actie in de EMX250 klasse. Met maar liefst 118 deelnemers was dit een loodzware klasse waarin kwalificeren de eerste doelstelling was. De snelste veertig rijders in de training kwalificeerden zich voor de wedstrijd. Voor Sven lukte dit zonder problemen. Hij zette in zijn groep een negende tijd op de klokken en mocht hiermee in beide manches als zeventiende oprijden naar het starthek.

In beide manches kwam Sven niet goed weg bij de start. In de eerste manche kwam hij op een 22e plaats uit de eerste ronde en ging de strijd aan met de concurrentie. In deze klasse zijn de verschillen heel klein waardoor het niet makkelijk is om snel plaatsen winst te boeken. Toch kwam Sven gedurende de wedstrijd steeds verder terug naar voren en wist de manche af te sluiten op een 13e plaats.

In de tweede manche verloor hij in het gedrang van de eerste ronde veel tijd en kwam pas op een 27e plaats uit de eerste ronde. Fanatiek begon hij aan een inhaalrace en kwam al na een aantal ronden de top twintig binnen. Even daarna, inmiddels rijdend op plaats achttien, kwam hij bij een inhaalaktie buiten de baan terecht en verloor hierdoor drie plaatsen.Tijdens de manche begon het regenen en hierdoor werden de omstandigheden zwaarder. Ook het zicht werd beperkter maar Sven bleef het tempo strak houden en wist de manche toch nog af te sluiten op een verdienstelijke 16e plaats.

Met een 13-16 in de manches eindigde hij op een veertiende plaats in het dagklassement. Gebleken is dat ook bij de EMX250 de snelheid hoog ligt en de verschillen tussen de rijders klein. Aankomend weekend zal Sven van der Mierden van start gaan in een Internationale wedstrijd in Wuustwezel (B)*.