Sven van der Mierden beleefd moeilijke EK in Teutschenthal

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL team is in het duitse Teutschenthal niet verder gekomen dan een 34e plaats in het dagklassement van het Europees Kampioenschap EMX250. Deze wedstrijd werd verreden tijdens de Grand Prix van Duitsland. Op zaterdagmorgen had Sven zich met een dertiende trainingstijd in zijn groep nog redelijk makkelijk voor de wedstrijd gequalificeerd. Echter tijdens de manches heeft ie op het harde circuit, dat op veel punten vol lag met diepe, harde sporen, nooit zijn draai gevonden.
Omdat de eerste manche van de EMX250 pas op het einde van de zaterdag verreden werd, lag de baan na alle qualificatiereeksen van de Grand Prix, er een stuk gevaarlijker bij. Na de start zat Sven al snel in de achterhoede van het deelnemersveld van veertig rijders. Bij doorkomst na één ronde bezette Sven de 28e plaats, waarmee hij toch wat plaatsen  opgeschoven was. Maar al snel verloor hij zijn ritme en de snelheid ging omlaag. Na drie ronden was hij weer terug gezakt naar een 34e plaats. Na 8 ronden en inmiddels op een 35e plaats besloot Sven het gevecht met de baan en zichzelf te beëindigen. Dit geheel tegen zijn aard in, maar het vertrouwen op de motor was te klein en de risico’s op valpartijen te groot.
Op zondagmorgen in de vrije training ging het rijden al beter, de baan was opnieuw geprepareerd en lag er wat beter bij. Maar na een slechte start in de tweede manche moest hij opnieuw vanaf een 38e plaats naar voren zien te rijden. Met wat meer vertrouwen dan een dag eerder besloot hij gecontroleerd wat plaatsen op te schuiven. Na een aantal ronden reed Sven op een 34e plaats. Inmiddels rijdend op een 31e plaats maakte hij een kleine schuiver en verloor weer wat plaatsen. Uiteindelijk zat er niet meer in dan een 33e plaats. Mentaal gezien weer een ervaring rijker. In zulke grote wedstrijden moet het helemaal kloppen om een goed resultaat neer te zetten. In het Europees kampioenschap EMX250 staat Sven nu op een 27e plaats.