Sven van der Mierden als debutant MX1-rijder voortdurend in de top-10 te vinden

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL team heeft na enkele wedstrijden in de MX1-klasse een solide basis gelegd voor zijn ambities in deze koningsklasse van de motocross. Na een goede fysieke voorbereiding in winter en zijn alom bekende rijtechnische kwaliteiten, laat Sven al gelijk zien dat de zwaardere Husqvarna FC450 prima bij hem past. Wel beschouwd mag het een leerjaar zijn, maar wie Sven kent weet dat hij daar eigenlijk niet het geduld voor heeft, wat betekend dat hij al snel voor verassingen wil gaan zorgen

ONK Heerde (4 maart)
In het Gelderse Heerde werd de eerste wedstrijd om het Open Nederlands Kampioenschap verreden. Onder grote publieke belangstelling en een sterk deelnemersveld, kwam Sven voor het eerst in aktie in MX1-klasse.
Na een vijfde trainingstijd in de ochtend, kwam Sven in de eerste manche prima weg bij de start en kon hij in de voorste gelederen aan de wedstrijd beginnen.
Rijdend in de top-5 kwam Sven éénmaal ten val, maar kon uiteindelijk toch op een mooie 7e plaats over de finish komen.
De start van de tweede manche was wederom goed en gaf het nodige vertrouwen voor de rest van de wedstrijd. Door de weersomstandigheden was de baan inmiddels loodzwaar geworden. Daardoor besloot Sven om geen onnodige risico’s te nemen en met constante rondetijden wederom op een 7e plaats te finishen.

Galvin Cup Boekel (5 maart)
Na Heerde op zaterdag, stond op zondag de volgende wedstrijd alweer op het programma. De eerste van vijf wedstrijden om de Galvin Cup MX-Inters, gaf Sven een nieuwe mogelijkheid om zich te meten met sterke rijders in een mooie wedstrijd.
In de eerste manche kwam hij ondanks een valpartij toch nog terug tot een 4e positie. In de tweede manche vertrok zijn Husqvarna FC450 als een speer uit het starthek en kon hij als nummer twee aan de wedstrijd beginnen. Na een aantal ronden remde hij zijn motor stil en verloor hiermee één plek. Rijdend op de derde positie betekende dat hij ook als 3e op het podium van het dagklassement zou komen. Hierdoor besloot hij niet meer aan te zetten en de wedstrijd zonder problemen uit te rijden.

ONK Mill (12 maart)
In de tijdtraining lukte het Sven enkele malen om goed aan te zetten en hiermee kwam hij tot een zesde tijd. Bij de start van de eerste manche zat Sven rond de tiende plaats en kon eigenlijk meteen door een goed ritme de aansluiting met de rijders voor hem vinden. Halverwege de manche probeerde Sven nog één keer aan te zetten om de zesde plaats over te nemen maar hierbij kwam hij ten val. Twee plaatsen gingen hierbij verloren waardoor hij na een sterk gereden wedstrijd op een achtste plaats over de finish kwam.
Tijdens de tweede manche was de start een stuk minder goed en moest Sven de wedstrijd van buiten de top 20 aanvangen. Vanaf de eerste ronde wist hij een goed tempo te pakken en kon hij goed door het sterke veld naar voren komen. Na een moeizaam begin waren zijn rondetijden inmiddels vergelijkbaar met de top-5. Na een sterk eindschot wist hij opnieuw op een achtste plaats over de finish te komen en verzekerde zich hiermee ook van een achtste plaats in het dagklassement.