Sven van der Mierden wint ONK MX1 in Son en scoort top-10 plaats tijdens Motocross International de Plomion

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL kwam afgelopen weekend in twee wedstrijden aan de start. Op zaterdag was hij de sterkste in Son, tijdens het Open Nederlands Kampioenschap MX1. Op zondagmorgen moest Sven alweer present zijn in het Franse Plomion, waar hij deelnam aan een mooie internationale wedstrijd.

Met een druk weekend voor de boeg ging de reis op zaterdagmorgen eerst naar Son, waar alweer de achtste wedstrijd van het ONK MX1 op het programma stond. In de ochtend had Sven zijn draai gelijk gevonden in de training en zette de snelste tijd op de klokken. Nadat hij voor de eerste manche een ideale startplaats had uitgekozen, vertrok zijn door 4-Stroke geprepareerde Husqvarna als een speer bij de start. Als leider kwam hij uit de eerste bocht en zette gelijk een hoog tempo in. In de eerste vier ronden wist hij goed stand te houden op de eerste plaats maar werd toen gepasseerd en viel terug naar een tweede positie. Sven probeerde aan te pikken maar dit lukte niet waardoor hij besloot om geen risico’s meer te nemen en de wedstrijd op een tweede plaats uit te rijden.

Ook in de tweede manche zat hij er goed vooraan bij met de start en kon op een tweede plaats aan de wedstrijd beginnen. Al snel in de wedstrijd wist hij de koppositie over te nemen en hield gedurende de wedstrijd goed stand op de eerste plaats. Onbedreigd en met een ruime voorsprong wist hij de manche winnend af te sluiten en pakte hiermee ook de zege in het dagklassement. Hiermee behoud Sven zijn tweede plaats en de aansluiting met Rick Satink, de leider in het kampioenschap.
Op zaterdagavond ging de reis voor Sven weer verder naar het noord-Franse Plomion, waar op zondag een internationale wedstrijd MX-inters op het programma stond. Op deze schitterende baan met harde ondergrond en veel hoogteverschil, moest hij de strijd aan gaan met veel Franse en Belgische toprijders. Met temperaturen van 30 graden en na twee ochtendtrainingen nog drie manches in de middag, moest Sven het hoofd koel proberen te houden.
Tijdens de trainingen in de ochtend gebruikte Sven eerst een aantal ronden om de baan goed in zich op te nemen, alvorens zich meteen al te richten op een snelle ronde. Met een 10e trainingstijd keerde hij tevreden terug naar het paddock.

De start van de eerste manche was redelijk, maar omdat de organisatie de baan zwaar beregend had om het stof tegen te gaan, kwam Sven bij de eerste bocht in een modderregen terecht. Met beperkt zicht kwam hij midden in het deelnemersveld te zitten en kwam als zeventiende uit de eerste ronde. Gestaag bouwde hij zijn snelheid weer op en passeerde diverse rijders om uiteindelijk op een mooie 10e plaats over de finish te komen.
De tweede manche was bijna een kopie van de eerste manche. De baan was inmiddels weer opgedroogd door de warmte, maar de start was net wat minder dan in de eerste manche. Hierdoor moest Sven op een twintigste plaats aan de wedstrijd beginnen. Ondanks dat dit pas zijn tweede wedstrijd was met zijn MX1 op een baan met een harde ondergrond, reed hij verder een prima wedstrijd. Opnieuw wist hij een goed ritme van rijden te pakken en kwam weer als 10e over de eindstreep.
De start van de derde manche verliep zoals de eerste, alleen had de modderregen door de warmte plaats gemaakt voor een grote stofwolk. Zonder teveel risico te nemen reed Sven wederom een inhaalrace. Ditmaal strandde hij, na een aantal mooie gevechten met snelle Franse rijders, op een 11e plaats.
Dit constante rijden leverde hem een verdienstelijke 9e plaats op in het dagklassement.