Sven van der Mierden dagwinnaar van het ONK 500cc in Heerde!

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in de derde wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap 500cc in Heerde, met een eerste en een tweede plaats in de manches de dagzege behaald. Na drie wedstrijden is hij ook in de totaalstand van dit kampioenschap de leider geworden.

Dankzij het goede weer lag het circuit in Heerde er in de ochtend perfect bij. Maar zoals gewoonlijk veranderd deze baan gedurende een cross dag behoorlijk, zodat in de middag alle rijders het zwaar gaan krijgen met de befaamde opgepompte onderarmen als gevolg. In de ochtend tijdens de tijdtraining had Sven gelijk de juiste lijnen te pakken en demonstreerde zijn goede vorm door de snelste tijd te noteren. Dat het met zijn snelheid wel goed zat, bewees hij door maar liefst ruim twee seconden sneller te zijn dan de rest van het deelnemersveld.

Na een goede start in de eerste manche dook hij als tweede de eerste bocht in. In de beginfase kon hij de ervaren GP-rijder Harri Kullas nog goed volgen en samen sloegen ze een gat naar de rest. Net toen Kullas een klein gaatje had geslagen naar Sven, moest hij de wedstrijd met motorpech verlaten en kon Sven de leiding overnemen. Met een verschil van meer dan een minuut op de tweede man kwam hij als winnaar over de finish.

Ook bij de start van de tweede manche was Sven prima weg en kon wederom als tweede aan de wedstrijd beginnen. In de tweede ronde pakte hij heel even de koppositie over van Harri Kullas maar moest deze al snel weer afgeven aan hem. Sven was op het inmiddels loodzware circuit niet meer bij machte om de aansluiting te behouden. Zaak was nu om de tweede plaats te consolideren omdat die voldoende was voor de eindzege. Het gat naar de nummer drie was geslagen waardoor Sven gecontroleerd de wedstrijd kon uitrijden. Na eerder twee keer de tweede plaats te hebben behaald in dit kampioenschap, kon hij nu ook een eerste plaats bijschrijven.

Daguitslag ONK 500cc in Heerde:
1) Sven van der Mierden, 95 pnt
2) Lars van Berkel, 82 pnt
3) Roy van Heugten, 73 pnt
4) Dietger Damiaens, 72 pnt
5) René Boer, 70 pnt

Volgende wedstrijd:  15 April , ONK , Westerbork.