Sven van der Mierden houdt zich ondanks valpartijen toch staande in de ONK’s van Marum en Mill!

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in een tijdsbestek van drie dagen, twee wedstrijden van het ONK afgewerkt. Door een zware valpartij in de eerste manche van de ONK-wedstrijd op Koningsdag in Marum, moest Sven met een blessure aan zijn ribben, de twee wedstrijden tot een goed einde zien te brengen. De tweede manche in Marum leverde hem toch nog een verdienstelijke tweede plaats op en de wedstrijd van zondag in Mill wist hij met pijn en moeite zelfs nog te winnen. Zijn ontevredenheid over de blessure en het niet vrijuit kunnen rijden verdween al snel weer naar de achtergrond, na wederom een podiumplaats en de daar bijbehorende punten.

Met twee wedstrijden in drie dagen ging de reis afgelopen vrijdag (Koningsdag) eerst naar het Groningse Marum. De tijdtraining was wederom een prooi voor Sven, als tijdsnelste mocht hij als eerste een goeie startplek uitkiezen bij aanvang van de eerste manche. Na een prima start kwam hij na een paar bochten al ongelukkig ten val waardoor hij als 28e aan de wedstrijd moest beginnen. Alles werd op alles gezet om zo snel mogelijk weer naar voor te rijden en dit lukte prima tot dat een zware valpartij zijn opmars blokkeerde. Na vier ronden, inmiddels rijdend op de 6e plaats, moest hij met pijn en een zwaar beschadigde motor de wedstrijd noodgedwongen verlaten. Tussen de twee manches werd duidelijk dat Sven toch wilde starten voor de tweede manche en werd zijn reservemotor klaar gemaakt door zijn monteur Kurt. Meteen na de start nestelde Sven zich al meteen op de tweede plaats om deze vervolgens met regelmatige rondetijden niet meer af te geven. Met de punten op zak was het afwachten hoe het lichaam zou reageren voor de wedstrijd van twee dagen later in Mill.

Ondanks dat zijn ribben protesteerde tegen de volgende inspanningen, ging Sven op zondagmorgen in Mill weer de baan in om zijn tijdtraining af te werken. Na een aantal rustige ronden zette Sven eenmaal aan om een tijd op de klokken te zetten, wat ook direct de snelste tijd was. Om krachten te sparen bleef hij vervolgens wat langer in de pits om tegen het einde van de tijdtraining nog een poging te wagen. Al snel brak hij zijn snelle ronde af om vervolgens toch als snelste naar de paddock terug te keren.

Middels door tape ingepakte ribben, ging Sven matig van Start in de eerste manche. Doordat hij niet geheel vrij kon ademen en bewegen reed hij geleidelijk aan naar de kop van de wedstrijd. In de vierde ronde moest hij de leiding door een kleine schuiver weer afstaan om vervolgens vanaf de vierde positie toch weer gestaag naar de kop van de wedstrijd te rijden om uiteindelijk toch de maximale score binnen te halen als winnaar van de eerste manche.

De start van de tweede manche was beter en al snel ontstond er een kopgroep van drie rijders die streden om de koppositie. Sven, rijdend in derde positie, voerde langzaam de druk op naar de tweede man en bij een poging om hem in te halen raakten beide rijders elkaar, waardoor Sven wederom onderuit ging. Redelijk vlot kon hij de wedstrijd weer hervatten en zijn weg op de derde positie weer vervolgen. Zonder nog verdere risico’s te nemen kwam hij ook als 3e over de finish wat uiteindelijk ook genoeg was voor de eindoverwinning in het dagklassement.

Daguitslag ONK in Mill:
1) Sven van der Mierden, 91 pnt