Sven van der Mierden ervaart in Loket lastige, maar ook zeer leerzame, Grand Prix van Tsjechië

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft met de Grand Prix van Tsjechië in Loket, een leerzaam weekend achter de rug. Sven had nog nooit gereden in Loket, wat bekend staat als een zeer moeilijk circuit met een harde ondergrond, losse stenen en veel hoogteverschillen met afhangende bochten.

Op zaterdagochtend tijdens de vrije training was het zaak om de baan goed te verkennen en te ervaren welke afstelling van de motor het best bij hem en de baan zou passen. Na wat kleine aanpassingen ging hij later de tijdtraining in om de snelheid weer wat te verhogen. Na diverse keren aanzetten kwam Sven tot een dertigste tijd. Bij de start van de qualificatierace kwam Sven prima weg vanaf de startmat, maar kwam in het gedrang van de eerste bocht nagenoeg tot stilstand. Als voorlaatste kon hij aan de wedstrijd beginnen en kon in de eerste paar ronden toch al diverse rijders passeren. Door een kleine valpartij verloor hij de aansluiting met een groepje rijders rond de vijfentwintigste positie. Uiteindelijk kon hij als 29e over de finish komen.

Doordat Sven zich nog steeds niet echt comfortabel voelde op de motor, werd de vrije training op zondag ook nog gebruikt om wat aanpassingen te doen.

De start van de eerste manche was te voorzichtig waardoor Sven gelijk in de achterhoede terecht kwam. Zoekend naar de juiste snelheid en ritme kon hij in de beginfase enkele rijders passeren. Rijdend op een 28e plaats, kon hij lang de aansluiting houden met enkele rijders voor hem. Gecontroleerd en zonder grote fouten kwam hij als 27e over de finish.

De tweede manche was nagenoeg een kopie van de eerste manche. Gezien de omstandigheden moest hij zijn eigen wedstrijd rijden en stabiliteit zoeken. Dit lukte en het rijden ging ook beter, wat hem opnieuw een 27e plaats opleverde. Al met al een prima ervaring om ook op moeilijke harde banen, op het allerhoogste niveau, zijn weg naar voren te vinden.