Sven van der Mierden vind in Mantova opnieuw de aansluiting met de top-10 van de Internationali d’Italia – MX1

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in Mantovadeelgenomen aan de derde en tevens laatste wedstrijd van het Internationaal Italiaans Kampioenschap 2019. Deze wedstrijd was de tweede wedstrijd voor Sven ter voorbereiding op het aankomende Grand Prix seizoen. Na vorige week 8e te worden in Ottobiano, werd Sven nu 10e in de MX1-manche en de super finale leverde hem een 17e plaats op. De Italiaanse week zit er op en kort samengevat is deze prima verlopen voor Sven en het team.

Mantova was, in tegenstelling tot Ottobiano, geen onbekend terrein voor Sven omdat hij hier in 2016 ook een wedstrijd had gereden in de EMX250 klasse, alleen was het nu een deelnemersveld vol met Grand Prix toppers. In de tijdtraining wist Sven een 15e tijd op de klokken te zetten en dit gaf hem het gevoel dat er in de wedstrijd misschien nog wel meer te halen was.

De start van de MX1-manche was matig en Sven kwam als 20e midden in het deelnemersveld te zitten. Na één ronde kwam hij als 16e door en kon aanpikken bij een groepje rijders voor hem. Het rijden ging goed en gestaag schoof hij op naar voren zodat hij na zeven ronden op positie 11 kwam te rijden. Het gat naar de nummers 10-9-8 was zeven seconden, maar in dit ritme niet onoverbrugbaar. Vier ronden had Sven nodig om er naar toe te rijden en plaats 10 over te nemen. In de laatste paar ronden kon Sven wel druk houden op de nummer negen, maar geen gaatje meer vinden om er langs te komen. Tevreden over de motor en zijn eigen rijden kwam hij als 10e tevreden over de finish.

Op het einde van de dag stond de super-finale op het programma. De beste 20 rijders uit de M1-klasse en MX2-klasse stonden samen achter het starthek. Opnieuw was de start niet lekker en kon Sven maar net een grote valpartij voor hem ontwijken. Hierdoor schoof hij wel wat op en kon toch al snel de dertiende plaats innemen. Opnieuw waren de verschillen klein tussen de rijders binnen de posities tien en vijftien. Sven kon zich goed handhaven tot dat hij een kleine fout maakte en ruim 10 seconden verloor. Vanaf een 18e positie moest hij het ritme weer zien te pakken, wat hem uiteindelijk nog één plaats winst opleverde en de 17e plaats in de super finale als kleine beloning. Belangrijker nog is het groeiende besef in eigen kunnen, om ook op het allerhoogste niveau verre van anoniem te blijven.

Uitslag 1e manche: Internationaal Italiaans Kampioenschap – Mantova:
1) Tim Gajser
2) Romain Febvre
3) Antonio Cairoli
4) Gautier Paulin
5) Max Nagl
10) Sven van der Mierden

Uitslag super-finale: Internationaal Italiaans Kampioenschap – Mantova:
1) Antonio Cairoli
2) Max Nagl