Sven van der Mierden scoort op solide wijze 8 GP-punten tijdens de Grand Prix van Lombardije in Italië

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team is na zijn opgelopen blessure in Pietramurata, op sterke wijze terug gekeerd in het wereldkampioenschap. Met maar een paar motortrainingen in de week voorafgaande aan deze wedstrijd, reisde Sven met het team zonder verwachtingen af naar Mantova. Met tweemaal een 17e plaats in de manches pakte Sven toch zijn eerste GP-punten van het seizoen.

Na vijf weken zonder wedstrijden had Sven weer zin om deel te nemen aan een grote wedstrijd. De Grand Prix van Lombardije in Mantova, was ditmaal de locatie om zich weer te meten met de wereldtop. Op zaterdag had Sven twee trainingen en de kwalificatierace om geleidelijk aan het tempo op te voeren en te ondervinden of zijn hand de inspanningen goed kon verdragen. Met een 25e plaats en zonder problemen sloot Sven de zaterdag met vertrouwen af.

Op zaterdag was het nog droog in tegenstelling tot zondag. Op zaterdagavond was het gaan regenen en dit zou op zondag ook niet meer veranderen. Hierdoor was het circuit op veel plaatsen veranderd in een modderpoel. Met een 24e tijd in de vrije training op zondagmorgen en een goed gevoel met de zware omstandigheden keerde Sven monter terug naar de paddock.

De start van de eerste manche was goed, maar de onvermijdelijke valpartijen door de modder in de eerste bocht konden door Sven maar net ontweken worden. Hierdoor behield hij de aansluiting en kwam als 18e uit de eerste ronde. Na twee ronden ging Sven even onderuit in een bocht en moest hierdoor twee plaatsen prijs geven. Secuur sturend en met de focus op de juiste lijnen in de loodzware baan, brachten Sven toch weer terug naar voren. Hierdoor kwam hij op een zeer verdienstelijke 17e positie over de finish.

De start van de tweede manche was wat minder dan die van de eerste manche, maar door diverse valpartijen van andere rijders kon Sven wederom binnen de top twintig uit de eerste ronden komen. Door de vele regenval werd het een ware slijtageslag. Toch kon hij opnieuw gebruik maken van zijn goeie rijtechniek en bleef hierdoor ditmaal foutloos. Dit zorgde ervoor dat hij opnieuw als 17e over de finish kwam en dat hij voor het eerst dit seizoen in totaal 8 GP-punten achter zijn naam kreeg.

Daguitslag Grand Prix Lombardije:
1) Antonio Cairoli , 50 Pnt
2) Pauls Jonass , 42 Pnt