Sven van der Mierden mist nog ritme en snelheid tijdens de Grand Prix van Portugal in Agueda

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team moest afgelopen weekend in Portugal even pas op de plaats maken op de baan van Agueda, met zijn bekende harde rode kleigrond. Waar de modder van vorige week in Mantova de snelheid er wat uit haalde, wat in het voordeel van Sven was, waren de omstandigheden nu supersnel. Door nog gebrek aan ritme op zulk soort banen en zijn relatief korte terugkeer in de wedstrijden, was een gevecht in de achterhoede ditmaal het hoogst haalbare.

Op zaterdag waren de omstandigheden perfect op het zeer mooie circuit van Agueda. Sven moest in de vrije training proberen vertrouwd te raken met de baan om zodoende een goed ritme te vinden. In zijn jongere jaren had Sven hier eenmaal eerder gereden, destijds op een 125cc machine. Met een 28e trainingstijd kon hij nog niet het juiste tempo vinden. Weliswaar was zijn tijd in de tijdtraining weer wat beter, maar ook dit leverde hem niet meer dan een 30e plaats op.

De start van de eerste manche was niet overtuigend waardoor hij in de achterhoede aan de wedstrijd moest beginnen. De baan was erg snel en het tempo lag hoog. Sven kon maar enkele posities opschuiven en kwam als 27e over de finish.

De start van de tweede manche was wel goed, waardoor Sven in het midden van het deelnemersveld kon afdraaien de eerste bocht in. Maar abrupt kwam aan dit goeie begin een einde doordat een andere rijder rechtdoor schoot en Sven hard meenam in zijn val. Zonder ook maar een kans te krijgen om uit te wijken werd hij van zijn motor af gereden. Met een pijnlijke pols en knie moest hij noodgedwongen de wedstrijd verlaten. De komende dagen moet blijken hoeveel last hij nog zal ondervinden van deze kwetsuren, om zich goed genoeg te kunnen voorbereiden op de volgende Grand Prix in Frankrijk aankomend weekend.

Daguitslag Grand Prix Portugal:
1) Tim Gajser , 50 Pnt
2) Antonio Cairoli, 44 Pnt