Sven van der Mierden tankt weer vertrouwen met behaalde punten tijdens de Grand Prix van Letland

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team is er voor de tweede keer in geslaagd om zich tijdens een Grand Prix in de punten te rijden. In de eerste manche kon hij na een inhaalrace met een 20e plaats toch nog 1 punt scoren en in de tweede manche wist hij met een 17e plaats er nog eens 4 punten bij te krijgen. Na het malheur van de laatste periode is dit een mooie opsteker voor Sven en Team Hutten Metaal Yamaha Racing en de tevredenheid van zijn sponsors dealersynergy.com.

Zoals gewoonlijk stond op zaterdagmiddag de vrije- en tijdtraining op het programma, met daarbij op het einde van de dag nog de qualifying race. Het was voor Sven zoeken naar het juiste gevoel en ritme op de baan. Met twee keer een 25e tijd in de trainingen en een 24e plaats in de qualifying race, kon hij de dag niet anders zien dan een investering voor de wedstrijden op zondag.

De warm-up op zondag resulteerde in een 20e tijd en een stijgende lijn qua rijden, wat hem weer wat verder in de goeie richting bracht. Bij de start van de eerste manche was zijn reactie aan het hek niet top, waardoor Sven als 25e aan de wedstrijd moest beginnen. Bij een valpartij in de tweede ronde verloor Sven opnieuw 4 plaatsen, waardoor hij vanaf de achterhoede moest proberen er toch nog een positief resultaat uit te halen. Misschien getergd door wederom wat tegenslag begon hij een bewonderenswaardige inhaalrace. Met rondetijden die ook gereden werden tussen plek 15 en 20, reed hij gestaag naar voor. In de laatste ronde kon hij de 20e positie nog overnemen en kreeg met 1 GP-punt toch nog een kleine beloning.

De start van de tweede manche was iets beter en kon hij op een 20e positie aan de wedstrijd beginnen. Opnieuw had hij het juiste ritme te pakken en kon met een goeie snelheid nog diverse plaatsen opschuiven. Halverwege de manche kon Sven enkele ronden de 16e positie in handen houden. De verschillen waren hier nog klein en het was stuivertje wisselen tussen rijders voor de posities 15 t/m 18. Sven kon zich handhaven en kwam als 17e over de finish wat hem 4 GP-punten opleverde. In de totaalstand van het wereldkampioenschap staat Sven nu met 13 punten op een 30e plaats.

Omdat aankomend weekend de GP van Duitsland alweer op het programma staat, is het zaak om gedurende deze week weer om te schakelen naar een baan met een harde ondergrond, vergelijkbaar met die van Teutschenthal. Al zal had wederom niet gemakkelijk gaan worden, de jacht op punten gaat onveranderd door !

Daguitslag Grand Prix van Letland in Kegums:
1) Tim Gajser , 40 Pnt
2) Romain Febvre, 40 Pnt