Sven van der Mierden zeer sterk naar de winst in ONK 500 in Axel.

Sven van der Mierden van het ATG-JHMX-GASGAS Racing Team, blijft de zeges in het ONK 500 aan elkaar rijgen. In het Zeeuwse Axel was Sven wederom de te kloppen man, maar weer beet iedereen zich stuk op de dadendrang van Sven. Na zijn overtuigende zege in de eerste manche, moest Sven in de tweede manche tot de voorlaatste ronde nog strijden voor de zege, waardoor de dagzege wederom een feit was.

De zesde wedstrijd van het ONK 2022 werd georganiseerd door Motocross Club RES Axel. In de tijdtraining lag de baan nog redelijk vlak en begon Sven met een tweede tijd. Hij wist dat er in die ronde nog wel wat te verbeteren viel en zette twee ronden later nogmaals aan. Resultaat een nagenoeg perfect gereden ronde en met afstand de pole position.

Na een hele goeie start dook Sven als eerste de bocht in, om deze positie even verder op toch weer af te staan. Hij bleef dicht bij de leider en probeerde de koppositie over te nemen middels andere lijnen te rijden. In de vijfde ronde was het moment daar. Sven passeerde Freek van der Vlist en voerde het tempo meteen op. Hij bleef zelfs met een behoorlijke voorsprong tot in de laatste ronde het tempo hoog houden, om zo in het juiste ritme te blijven. Na een sterk gereden manche kwam hij als onbetwiste winnaar over de finish.

Zijn reactie bij de start van de tweede manche was op zich goed, maar omdat hij geen rechte lijn kon houden op het start terrein, kwam hij even in aanraking met de rijder naast hem. Door een beetje disbalans moest hij iets van het gas af en kwam hij minder goed door de eerste bocht. Na een halve ronde kwam Sven door zijn gejaagdheid ook nog even buiten de baan terecht en moest als achtste verder. Tot halverwege de manche had Sven nodig om in te lopen op de koploper. Opnieuw Freek van der Vlist moest zijn koppositie af staan aan Sven, maar deze keer bleef hij in het spoor. Met z’n tweeën reden ze weg van de rest en pas in de laatste twee ronden kon Sven het verlossende gaatje slaan en reed hij opnieuw als winnaar over de finish.

Daguitslag ONK Axel:
1. Sven van der Mierden, 100 Pnt
2. Freek van der Vlist, 90 Pnt
3. Rene de Jong, 79 Pnt
4. Joël van Mechelen, 73 Pnt
5. Joshua van der Linden, 72 Pnt

Volgende wedstrijd: Zondag 29 Mei, ONK in Halle.