Sven van der Mierden op karakter naar de winst in ONK 500 in Halle.

Sven van der Mierden van het ATG-JHMX-GASGAS Racing Team, heeft na een zware valpartij in de tijdtraining, toch nog het Open Nederlands Kampioenschap in Halle weten te winnen.
Met een pijnlijk lichaam wist hij zich in de eerste manche te handhaven in de top drie en in de laatste ronde nog te versnellen naar een tweede plaats. Met de nodige rust en verzorging tussen de manches in, wist hij zich opnieuw op te laden om de tweede manche te winnen en zo ook de wedstrijd nog naar zich toe te trekken.

De zevende wedstrijd van het ONK 2022 werd georganiseerd door Halmac Halle. Op circuit De Kappenbulten ging het vroeg in de tijdtraining mis voor Sven. In zijn eerste snelle ronde sloeg zijn motor aan de achterzijde weg, waardoor hij dwars van een lage afstap af kwam en precies in een gat. Sven werd van de motor af gekwakt en de lucht was er voor even uit. Hij had enkele minuten nodig om weer op krachten te komen en besloot in overleg de tijdtraining weer te hervatten. Na de derde ronde reed hij uit de tijdtraining om zich te sparen voor de manches. Deze ronde
was uiteindelijk goed genoeg om toch nog de snelste tijd op de klokken te zetten.

De start van de eerste manche was redelijk en Sven begon als vijfde aan de wedstrijd. Met nog de nodige reserves schoof hij halverwege de manche door naar plaats drie. Waar het leek dat hij gezien de omstandigheden genoegen zou nemen met de derde plaats, besloot hij toch nog om te versnellen. Immers, de nummers één en twee waren ook weer niet zo ver weg gereden. In de voorlaatste ronde nam hij de tweede positie over en de afstand tot de koploper was net te groot om na een hele snelle laatste ronde, ook deze nog te achterhalen.

Na een prima start in de tweede manche ging Sven als koploper de eerste ronde in. Gedurende de eerste ronde moest hij deze positie weer afstaan, maar behield de aansluiting met de nieuwe leider. Na enkele ronden heroverde hij de kop weer na een subliem genomen wave sectie. Sven vond hierna een ritme en snelheid wat goed genoeg was om langzaam maar gestaag weg te rijden van zijn achtervolgers. Vanwege zijn veilige voorsprong kon hij in de laatste twee ronden wat gas terugnemen, om zonder risico’s als winnaar over de finish te komen.

Daguitslag ONK Halle:
1. Sven van der Mierden, 95 Pnt
2. Freek van der Vlist, 91 Pnt
3. Rene de Jong, 86 Pnt
4. Mike Bolink, 74 Pnt
5. Nick Leerkes, 72 Pnt

Volgende wedstrijd: Zaterdag 18 Juni, Dutch Masters of Motocross in Rhenen.