Sven van der Mierden maakt door goede prestaties steeds vaker aanspraak op WK-punten!

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in de Grand Prix van Europa in Valkenswaard zijn eerste WK-punt van het seizoen behaald. Na een sterk gereden qualificatierace op zaterdag mocht hij op zondag als vijftiende oprijden naar het starthek. De eerste manche leverde hem een twintigste plaats op en dus 1 WK-punt. Ook in de tweede manche lag hij op koers om weer punten binnen te halen, maar een spectaculaire valpartij gooide echter roet in het eten en kon hij met een gehavende motor nog als negenentwintigste over de finish komen.

Onder ijskoude omstandigheden moest Sven zich op zaterdagmorgen voor gaan bereiden op de vrije training en de tijdtraining. Na dat hij in de vrije training het tempo langzaam opvoerde klokte hij een 26e tijd. De aanhoudende sneeuw had de baan voor een groot deel in zijn greep en maakte het lastig om de juiste lijnen te vinden. Even later in de tijdtraining kon Sven na een aantal snelle ronden een mooie 20e tijd op de klokken zetten. Met een verschil van minder dan één seconde op de nummer vijftien kreeg hij de bevestiging dat hij een serieuze kandidaat voor de punten was.

Op zaterdagmiddag moest middels het rijden van een qualificatierace worden bepaald wat de startposities voor de wedstrijden op zondag zouden gaan worden. De start was niet overtuigend genoeg, maar hij wist zich na een goeie eerste ronde toch al te nestelen op de 18e positie. Strak rijdend zonder veel fouten te maken kon hij zich een aantal ronden prima handhaven. Na vijf ronden wist hij de zeventiende plaats over te nemen en had hij nog een aantal rijders voor zich om op te jagen. Het rijden ging lekker en Sven beloonde zichzelf en zijn team met het veroveren van de vijftiende plaats wat door vele als een fantastisch resultaat werd gezien.

Op zondag was de start van de eerste manche behoorlijk en kon Sven rond de twintigste plaats aan de wedstrijd beginnen. Bij doorkomst na één ronde verbaasde hij vriend en vijand door als vijftiende door te komen. Inmiddels rijdend op een zestiende plaats kon hij nog een paar ronden het hoge tempo volgen om vervolgens via de negentiende positie halverwege de wedstrijd nog buiten de top-20 te belandde. De Grand Prix kent geen genade en Sven moest doorbijten om een goed ritme vast te houden. Richting het einde kon hij toch weer wat plaatsen opschuiven en met een twintigste plaats, kon hij in een tot dan toe prima verlopen Grand-Prix weekend, zijn eerste WK-punt bijschrijven.

De start van de tweede manche was prima en ook de eerste ronde kwam hij weer goed door wat resulteerde in een 17e positie. Dat hij progressie boekt blijkt uit het feit dat hij zich wederom een aantal ronden kon handhaven rondom die positie. Echter in de vierde ronde sloeg het noodlot toe en Sven kwam zwaar ten val. Tegelijk met een andere rijder sprong Sven over de grote tafel aan de finish, waarbij ze in de lucht elkaar raakte en beiden de controle over de motor verloren. Tot opluchting van iedereen kwam Sven na zijn vrije val naar beneden meteen weer overeind en zocht snel zijn Yamaha YZ-F450. Op het eerste oog zelf ongedeerd maar met een zwaar beschadigde motor reed hij de pits binnen. Op de vraag of hij door wilde kwam een volmondig ja en met een krom stuur, geen spatbord en zijkappen vervolgde hij na enkele minuten verloren te hebben weer zijn wedstrijd. Met de punten uit het zicht kon hij uiteindelijk op een 29e plaats over de finish komen. Geen punten in de tweede manche voor Sven, maar veel belangrijker ook geen blessures.

Daguitslag MXGP Valkenswaard:
1) Jeffrey Herlings 50 Pnt