Sven van der Mierden laat zich direct zien tijdens het Italiaans Kampioenschap MX1 in Ottobiano

Na een goede winterperiode, is op professionele wijze door Team Hutten Metaal Yamaha Racing en Sven van der Mierden een solide basis gelegd voor deelname op het allerhoogste niveau. Nog meer structuur, meer begeleiding, beter materiaal en nog harder trainen moeten er voor zorgen dat het beoogde niveau kan worden behaald. Maar liefst minimaal 18 wedstrijden op topniveau staan op het programma in 2019, verdeeld over 14 Europese Grand Prix wedstrijden en 4 Dutch Masters of Motocross.

Onder andere twee trainingsweken in Spanje en één week in Italië moeten er voor zorgen dat onder goede omstandigheden getraind en getest kan worden. Bij aanvang van de trainingsweek in Italië, stond afgelopen weekend in Ottabiano de eerste wedstrijd van het voorseizoen op het programma. Vele GP-toppers geven hier acte de présence om wedstrijdritme op te doen en om te ervaren hoe men er voor staat. Door sneeuw en regen werd het fysiek meteen een beproeving op een loodzware baan.

Gezonde spanning en benieuwd wat de dag zou brengen, ging Sven in de ochtend de baan op voor de vrije- en tijdtraining. Met een solide 8e trainingstijd kreeg Sven al meteen loon naar werken, wat hem tevens een prima startplek opleverde voor de 1e manche.

De start van de eerste manche was sterk en overtuigend door als derde uit de eerste bocht te komen. Gelijk werd er door de toppers tempo gemaakt en moest hij twee plaatsen prijsgeven en vervolgde zijn wedstrijd op een vijfde positie. Toch kon hij diverse ronden het hoge tempo handhaven en capituleerde pas na 3 ronden om ook zijn vijfde plaats af te staan. Pas in ronde acht en negen begon het tempo en de diepe sporen in de baan zijn tol te eisen in de vorm van vermoeide harde onderarmen.De onderlinge verschillen bleven klein en Sven kwam ruim in de top-10 op een 8e plaats over de finish.

Door middel van zijn 8e plaats had Sven zich ook ruimschoots geplaatst voor de super-finale, maar die moest door het plotseling gewijzigde tijdschema binnen drie kwartier van de eerste manche alweer gereden worden. Dit bericht was voor het team te laat door gekomen waardoor men samen met enkele andere rijders te laat arriveerde in de fuik en hierdoor ook de sighting-lap gemist werd. De Italiaanse organisatie was onverbiddelijk en Sven mocht alleen buiten mededinging alsnog plaatsnemen achter het starthek. Vanaf de buitenzijde was Sven slecht weg en schade aan zijn bril bracht hem gelijk na één ronde alweer terug in de pits. Zand uit de ogen en een nieuwe bril, zo kon hij als laatste de wedstrijd weer hervatten. Een goed resultaat was niet meer haalbaar, maar hij wist er toch nog een goede training van te maken en als 22e over de finish te komen. Al met al toch een positief begin van het seizoen.

Uitslag 1e manche Internationaal Italiaans Kampioenschap – Ottobiano:
1) Antonio Cairoli
2) Romain Febvre