Sven van der Mierden meld zich met 9e plaats meteen binnen Top-10 van eerste Dutch Masters of Motocross in Markelo

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in de eerste grote wedstrijd van het seizoen een sterke indruk achter gelaten. De gehele dag streed hij mee voor de top-10 posities, wat hem uiteindelijk een verdiende 9e plaats opleverde in het dagklassement.

De eerste wedstrijd van de Dutch Masters of Motocross was meteen een groot succes. Een dikke 8000 toeschouwers zagen vele internationale toppers hun opwachting maken op het circuit De Herikerberg in Markelo. Met maar liefst een tiental Grand Prix-rijders en evenzoveel andere toppers, moest Sven zichzelf in de ochtend tijdens de tijdtraining een grote dienst bewijzen. Met overtuiging pakte hij na een aantal keren aanzetten een negende tijd in de tijdtraining.

Bij de start van de eerste manche kwam zijn Yamaha YZ450F iets te hoog uit het starthek waardoor Sven even van het gas af moest. Maar de opgelopen achterstand had hij na de eerste twee bochten alweer aardig ingehaald en verdween als elfde het bos in. In de eerste paar ronden zocht hij door de hoge snelheid van rijden naar een goed ritme om aan te haken bij de top-10. Met constante rondetijden kon hij halverwege de wedstrijd opschuiven naar plaats tien. Nu was het zaak om druk te houden op de nummer negen en ook deze te passeren. Ook dit lukte en ondanks zijn vermoeide onderarmen kon hij uiteindelijk nog met ruim verschil op de nummer tien als 9e over de finish komen.

Ook de start van de tweede manche verliep met een kleine hapering, maar ook nu herstelde Sven zich snel om net achter de top tien aan de wedstrijd te beginnen. Het mooie circuit was er inmiddels wel lastig in komen te liggen met diepe sporen en venijnige knippen. Toch slaagde Sven in de beginfase er in om wederom de aansluiting met de top tien te behouden. Even schoof hij op naar plaats tien om deze even later toch weer te moeten afstaan. Gecontroleerd en beheerst rijdend kwam hij uiteindelijk zonder problemen op een elfde positie binnen. Met een negende plaats in het dagklassement van dit sterke deelnemersveld keerde Sven tevreden huiswaarts.

Daguitslag Dutch Masters of Motocross 500cc Markelo:
1) Jeffrey Herlings 50 Pnt
2) Gautier Paulin 44 Pnt
3) Max Anstie 40 Pnt
4) Romain Febvre 36 Pnt
5) Shaun Simpson 31 Pnt
9) Sven van der Mierden 22 Pnt

De eerste wedstrijden van het seizoen hebben een stevig fundament gelegd om op verder te bouwen, voor zowel team Sven als ook het Hutten Metaal Yamaha Racing Team. Komend weekend staat alweer de volgende ultieme uitdaging te wachten tijdens de Grand Prix van Europa te Valkenswaard. Zich meten met de absolute wereldtop en dat in zijn eigen woonplaats Valkenswaard is natuurlijk heel bijzonder. Mede dankzij de steun van onze sponsors en supporters kan Sven zich blijven ontwikkelen in de top van de Motocross. Bedankt en kom zijn verrichtingen zeker een keer aanschouwen.

Volgende wedstrijd:  17-18 Maart , Grand Prix MXGP , Valkenswaard