Sven van der Mierden sterk 4e in de finale van de Dutch Masters, tijdens de Zwarte Cross in Lichtenvoorde !

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL team, heeft in de finale om de Dutch Masters of Motocross, zijn debuutjaar in de MX1-klasse nog meer glans gegeven. In dit open elite-kampioenschap van Nederland, met diverse GP-toppers aan de start, wist hij met een 6e en 5e plaats in de manches zich prima te handhaven in de top van dit kampioenschap. Met een 4e plaats in het dagklassement, was hij na Jeffrey Herlings, de tweede Nederlander. In de eindrangschikking na vier gereden wedstrijden, is Sven nog gestegen naar een 6e plaats en is ook hier de tweede Nederlander geworden in dit prestigieuze kampioenschap.

Het Zwarte Cross festival in Lichtenvoorde was dit jaar voor het eerst het decor van de finale om de Dutch Masters of Motocross 2017. Met gemiddeld 65000 bezoekers per dag, stond het publiek ook massaal langs het circuit. Op zaterdag stond voor Sven een training en een kwalificatie heat op het programma. Met een 7e tijd in de training kon hij tevreden zijn en hij zag het weekend met vertrouwen tegemoet.

Bij de start van de kwalificatie heat kreeg zijn achterwiel niet de juiste grip waardoor hij direct de aanval moest inzetten op zijn concurrenten. Door dat de baan voortdurend gevlakt werd, was deze supersnel geworden. In hoog tempo baande Sven zich een weg naar voren om de aansluiting niet te verliezen. Dit lukte prima en strak rijdend kwam hij als zesde over de finish.

Op zondag werd de finale over twee manches verreden. De start van de eerste manche was beduidend beter dan die van de kwalificatie heat en zo kon hij bij de eerste tien rijders aan de wedstrijd beginnen. Achter diverse GP-rijders kwam Sven als vijfde uit de eerste ronde. Al snel moest hij één positie prijs geven zodat hij als zesde de wedstrijd kon vervolgen. Ondanks de voortdurende druk van diverse Nederlandse toppers achter hem, gaf hij geen krimp. Nagenoeg foutloos en met een mooi ritme van rijden kwam uiteindelijk niemand meer aan zijn achterwiel, waardoor hij op een knappe 6e plaats over de finish kwam.

De start van de tweede manche was zelfs nog wat beter als van de eerste manche en als zevende rijder kwam hij door de eerste bocht. In de tweede ronde kon hij na een mooie inhaalmanoeuvre de zesde plaats in handen nemen. Op zijn door 4-Stroke MX-Service goed geprepareerde Husqvarna FC450, bleef Sven het tempo er goed in houden. Om nog een plaatsje op te kunnen schuiven in het eindklassement van de Dutch Masters moest hij deze positie behouden. Door een valpartij van een rijder voor hem, kon hij in de laatste ronde de vijfde plaats nog over nemen en behield deze tot aan de finish. Met een 6-5 in de manches eindigde Sven op een geweldige 4e plaats in het dagklassement.

Daguitslag finale Dutch Masters of Motocross MX1 in Lichtenvoorde:
1) Jeffrey Herlings
2) Max Nagl
3) Gautier Paulin
4) Sven van der Mierden
5) Rick Satink

Eindstand Dutch Masters of Motocross MX1:
1) Jeffrey Herlings (Ned)
2) Gautier Paulin (Fra)
3) Max Nagl (Dui)
4) Max Anstie (Eng)
5) Filip Bengtsson (Zwe)