Sven van der Mierden bouwt tijdens Grand Prix van Spanje wederom snelheid en ervaring op!

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in de Grand Prix van Spanje op het circuit Red Sand nabij Valencia, geen WK-punten weten te behalen. Gedurende het hele weekend liet Sven wel zien dat hij regelmatig rondetijden klokt die top-20 waardig zijn. Na twee starts die zeker niet vlekkeloos verliepen, kwam hij nog terug tot een 23e en 22e plaats in de manches.

Na de kou van Valkenswaard was het weer in Spanje een stuk vriendelijker voor de rijders. Met temperaturen rond de twintig graden waren de omstandigheden ideaal op het circuit van Red Sand. De eerste editie op dit snelle circuit, bekend om het rode zand en zijn vele springbulten, had gedurende het weekend met maar liefst 26000 toeschouwers over belangstelling niets te klagen.

Na de vrije training op zaterdagmorgen wist Sven in de tijdtraining een 22e tijd op de klokken te zetten. Een verschil van 0,8 sec tot de nummer 16 bood genoeg perspectief om in de qualificatierace wederom met de subtoppers van de MXGP mee te strijden voor een goede startplek. Na een redelijke start in de qualificatierace wist Sven op een negentiende positie uit de eerste ronde te komen. Die plek wist hij één ronde vast te houden om daarna acht rondes op rij de twintigste plaats in zijn bezit te houden. Enkele rondes voor het einde van de wedstrijd moest hij zijn meerdere nog erkennen in twee achtervolgers, om daarna te finishen op een prima 22e plaats.

Bij de start van de eerste manche kwam Sven niet goed weg van de stalen startplaat die men bij de GP’s gebruikt. Vanaf de 32e plaats moest hij zich een weg naar voor zien te banen. De eerste tien minuten ging het rijden niet lekker en het duurde daarom lang voordat hij enkele rijders kon gaan passeren. Het tweede deel van de manche kreeg hij het ritme weer te pakken en kon hij nog diverse plaatsen opschuiven. Met een 23e plaats en een ontevreden gevoel keerde Sven terug naar de paddock om zich weer op te laden voor de tweede manche.

Ook in de tweede manche was het vertrek vanaf de startplaat matig, zodat het zelfde scenario zich weer afspeelde en hij vanaf het achterveld moest gaan beginnen aan de wedstrijd. Maar nu was het rijden wel gelijk goed en kon hij veel sneller diverse rijders inhalen. Met prima rondetijden kon hij zich nestelen in een groepje rijders net buiten de top-20. Na 30 minuten en 2 ronden kwam Sven als 22e over de finish en kon hij het weekend met een goed gevoel afsluiten. Komend weekend, op paasmaandag, staat de vierde grote wedstrijd op rij op de wedstrijdkalender. De tweede wedstrijd van de Dutch Masters of Motocross wordt dan georganiseerd in Oldebroek.

Daguitslag MXGP Red Sand , Valencia, Spanje:
1) Antonio Cairoli 50 Pnt
2) Jeffrey Herlings 44 Pnt
3) Clement Desalle 36 Pnt
4) Romain Febvre 36 Pnt
5) Gautier Paulin 34 Pnt
24) Sven van der Mierden 0 Pnt

Volgende wedstrijd: 02 April , Dutch Masters of Motocross , Oldebroek.