Sven van der Mierden weer een ervaring rijker na zijn eerste mxgp-deelname van het seizoen in Matterley Basin

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in Engeland het spits afgebeten van zijn Grand Prix seizoen 2019. Op het roemruchte circuit van Matterley Basin moest hij gelijk stevig aan de bak. Op deze zeer snelle baan met verre sprongen en harde ondergrond moest hij zijn aspiraties om GP-punten te halen nog even uitstellen. Met name in eerste manche had hij moeite om zijn ritme en de juiste lijnen te vinden. In de tweede manche ging het een stuk beter en kon hij toch nog met een tevreden gevoel zijn eerste GP-weekend afsluiten.

In Zuid Oost Engeland, nabij de stad Winchester, werd onder prima omstandigheden de tweede wedstrijd van het wereldkampioenschap MXGP verreden. Voor Sven was het zijn eerste grote wedstrijd van het seizoen na een wintervoorbereiding van ruim 3 maanden en af ​​en toe rusten en genieten van lekker eten. In de ochtend nam hij in de vrije training de tijd om de baan goed in zich op te nemen. Later in de tijdtraining moest er al wel een snelle tijd op de klokken komen, die uiteindelijk een 31e tijd met zich mee bracht.

Op het einde van de zaterdag stond de Qualifying Race op het programma. Bij de start was de reactie vanaf het hek goed, maar richting de eerste bocht kwam hij te ver aan de buitenkant te zitten. Van uit de achterhoede was het zoeken naar ruimte en lijnen. Langzaam schoof Sven wat op om na één ronde op een 29e plaats uit te komen. Na een gecontroleerde race finishte hij uiteindelijk als 27e.

Op zondag, onder het toeziend oog van 35000 duizend toeschouwers, stond Sven aan de start van de eerste manche. Misschien omdat hij een dag eerder het juiste gevoel nog niet helemaal gevonden had, was de start enigszins behoudend. Wederom zoekend naar ritme en lijnen kon hij maar moeizaam opschuiven en pas in het tweede deel van de manche gingen de rondetijden wat omlaag. Dat hij fit is bewees zijn laatste ronde, die met afstand als zijn snelste ronde werd genoteerd. Desondanks kwam hij als 30e over de finish.

De start van de tweede manche pakte beter uit en Sven kwam ook beter door de eerste bocht. Na één ronde kwam hij als 23e door en was het rijden ook een stuk overtuigender. De snelheid was vanaf het begin hoger en hij kon zich dan ook handhaven op deze positie. Binnen de top-25 is de concurrentie moordend en is het vechten voor elke positie. Door een valpartij verloor Sven twee plaatsen om na enkele ronden er weer één terug te pakken. Met een 24e plaats in de tweede manche kon hij tevreden huiswaarts keren en zich gaan opmaken voor zijn thuis Grand Prix in Valkenswaard, het komende weekend !

Daguitslag MXGP: Materley Basin – Engeland:
1) Antonio Cairoli
2) Tim Gajser