Sven van der Mierden in de Top-10 van de EMX Open op Materley Basin Engeland.

Sven van der Mierden van het ATG-JHMX-GASGAS Racing Team , is in zijn eerste wedstrijd van het seizoen met een tevreden gevoel huiswaarts gekeerd. Met een 11e en 8e plaats in de manches werd hij in het dagklassement 9e. Zijn snelheid op deze spectaculaire baan, met veel hoogteverschil en grote sprongen, was dik in orde. Het rijden ging super, alleen twee mindere starts weerhielden Sven van een hoge klassering.

Op zaterdagmorgen tijdens de vrije training voelde Sven zich al gauw comfortabel op de baan en op zijn JHMX-GASGAS motor. Hij nam de tijd om deze moeilijke baan in zich op te nemen. Zonder al te veel risico’s te nemen klokte hij een 8e rondetijd. Later in de tijdtraining moest er nog een tandje bij, wat ook aardig lukte met een 4e tijd. Het verschil met de snelste man was niet groot, wat perspectief bood voor de wedstrijd.

Op zaterdagmiddag stond de eerste manche van de EMX Open op het programma. Sven stond gemotiveerd en vol vertrouwen achter het starthek.Na het vallen van het hek moest Sven zijn motor een fractie corrigeren om hem laag te houden, waardoor hij niet bij de eerste rijders de bocht in ging. Gelukkig kon hij goed de binnenkant houden waardoor hij toch nog als achtste uit de eerste bocht kwam. Brute pech overkwam hem enkele bochten verder. Een rijder viel uit zijn spoor tegen Sven aan, waardoor hij samen met nog een andere rijder ten val kwam. Als 39e moest hij in de achtervolging en baande hij zich een weg door het deelnemersveld. Na één ronde kwam hij al als 25e door en ronde na ronde hield hij het tempo hoog. Enkele ronden voor het einde veroverde Sven de elfde plaats en met de snelste tijd in de laatste ronde, dichtte hij het gat nog naar de nummer tien. In zijn wiel kwam Sven dan ook als 11e over de finish.

De start van de tweede manche was wederom niet goed genoeg en hierdoor kwam Sven weer in de drukte van de eerste paar bochten terecht. Opnieuw moest hij een inhaalrace rijden en toch was het ritme en zijn snelheid gewoon goed. In het midden van de wedstrijd pakte hij de 10e plaats en hield het tempo hoog. Zijn rondetijden waren gelijkwaardig aan die van de koplopers, waardoor hij nog 2 posities kon opschuiven. Zo kon hij de tweede manche afsluiten op een 8e plaats. Met een dubbel gevoel keerde hij terug naar de paddock. Van de ene kant had hij genoten van zijn rijden en de strijd met andere rijders, maar ook het besef dat met betere starts er hier een topklassering in had gezeten….

Daguitslag EMX Open Engeland:
1. Michael Sandner 45 Pnt
2. Jose Butron 45 Pnt
3. Michael Ivanov 44 Pnt
4. Raf Meuwissen 36 Pnt
5. Tom Grimshaw 28 Pnt
9. Sven van der Mierden 23 Pnt

Volgende wedstrijd: Zondag 6 Maart, VLM/BMB Lommel (B)