Sven van der Mierden behaald zijn eerste punten in de masters-klasse tijdens de ADAC MX Masters in het duitse Gaildorf

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL team heeft in het Duitse Gaildorf met een 19e en 12e plaats zijn eerste punten “ bei den Big Boys ” weten te bemachtigen. Het was Sven zijn derde wedstrijd in de sterke masters-klasse en deze keer had hij zich op zaterdag rechtstreeks geplaatst voor de wedstrijd op zondag. Voor Sven de bevestiging dat hij ook in dit sterke kampioenschap wederom progressie boekt.

Op zaterdagmorgen in de vrije training hadden 65 rijders zich gemeld om zich voor te bereiden op de kwalificatietraining later die middag. Het aantal sterke rijders in de masters-klasse is groot en de verschillen onderling erg klein. De snelste 15 rijders van de twee groepen zijn rechtstreeks geplaatst voor de wedstrijd op zondag. Met daarbij nog de 10 snelste rijders uit de Last-Chance-Race, is het startveld met 40 rijders compleet. In Jauer en Bielstein was Sven nog veroordeeld tot deze Last Chance Race om zich als nog te plaatsen, nu was een 12e tijd in de kwalificatietraining voldoende om zich rechtstreeks te plaatsen voor de zondag.

De wedstrijd in Gaildorf geldt al jaren als de topwedstrijd van de ADAC Masters-serie. Al drie jaar op rij heeft de MSC Gaildorf de titel van het beste circuit en is het de beste organisator uit de serie.

Onder het toeziend oog van duizenden toeschouwers ging de eerste manche van start, waarbij Sven met wat wiel-spin op de startplaat niet goed weg kwam. Vanaf een dertigste plaats uit de eerste ronde moest Sven vol aan de bak om uitzicht te houden op punten. Na enkele ronden kwam er wat meer ruimte zodat Sven  zijn eigen lijnen kon gaan rijden. De rondetijden gingen hierdoor omlaag waarmee hij verschillende rijders kon passeren. Onder drukkende temperaturen van dertig graden en op een betonharde baan, kon hij het ritme lang hoog houden. Na 30 minuten en 2 ronden kwam Sven als 19e over de finish en kon zijn eerste 2 punten bijschrijven.

De start van de tweede manche was veel beter als van de eerste manche. Sven had een prima reactie aan het starthek, waardoor hij in de voorste gelederen door de eerste bochten kwam en hij als vijftiende aan de wedstrijd kon beginnen. De lichte regen net voor de start was inmiddels veranderd in een heuse stortbui. Op een modderige en spekgladde baan hoefde Sven vanaf het begin geen posities prijs te geven. Geconcentreerd sturend om zo min mogelijk fouten te maken, kon hij zelfs nog verder naar voor rijden. Met een 12e plaats in de tweede manche kon hij dik tevreden terug keren naar het rennerskwartier.

Daguitslag ADAC MX Masters in Gaildorf
1) Max Nagl – 50p