Sven van der Mierden met dubbele manchezege winnaar van het ONK in Emmen

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team is in de elfde wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap 500cc in Emmen opnieuw op de eerste plaats in het dagklassement geëindigd. Zowel in de eerste als ook in de tweede manche kwam Sven als winnaar over de finish. Op slechts een paar foutjes na, kwam Sven de gehele dag niet in de problemen en reed gecontroleerd naar de dagwinst.

Na vorige week Veendam, ging de reis nogmaals richting het noorden van Nederland. Nu was het de beurt aan Emmen om op het Hydrowear Motordrome een wedstrijd te organiseren meetellend voor het Open Nederlands Kampioenschap van de KNMV.

Zoals gebruikelijk bouwde Sven zijn snelheid weer langzaam op tijdens de vrije training in de ochtend, om vervolgens aansluitend de tijdtraining naar zijn hand te zetten. Met de snelste tijd op de klokken keerde hij tevreden terug naar de paddock, om zich te gaan voorbereiden op de wedstrijd.

Met een kopstart in de eerste manche gaf Sven gelijk zijn visitekaartje af om vervolgens ook als leider aan de wedstrijd te beginnen. Na drie ronden remde hij even zijn motor stil waardoor zijn opgebouwde voorsprong op de nummer twee bijna verloren ging. Vrij snel had hij het ritme weer te pakken om vervolgens toch weer wat weg te rijden. Maar in ronde elf verloor hij door een valpartij zo’n tien seconde waarmee hij ook zijn koppositie verloor. Vanaf een tweede positie ging Sven weer op jacht en met een aantal snelle rondetijden wist hij in de voorlaatste ronde de leiding weer over te nemen en ook als eerste over de finish te komen.

Ook in de tweede manche schoot zijn Yamaha YZ450F als een speer uit het starthek en ging Sven wederom als leider de eerste bocht in. Zoekend naar de juiste snelheid en het juiste ritme probeerde hij zijn voorsprong te vergroten, zonder daarbij in de fout te gaan met een mogelijke valpartij als gevolg. Dit lukte prima zodat hij een veilige marge kreeg naar de nummer twee. Toen de nummer twee in de wedstrijd, met nog vier ronden te gaan onderuit ging, was de tweede manche definitief beslist en ging Sven opnieuw als winnaar over de finish.

Daguitslag ONK in Emmen:
1) Sven van der Mierden, 100 Pnt