Sven van der Mierden na zege in Delfzijl, de nieuwe leider van het ONK 500.

Sven van der Mierden van het ATG-JHMX-GASGAS Racing Team, is in Delfzijl winnaar geworden van de tweede wedstrijd van het ONK 500. Met twee manchezeges behaalde Sven het maximaal te behalen aantal punten. Door het bijschrijven van 100 punten is Sven de nieuwe leider geworden in het tussenklassement van dit Open Nederlands Kampioenschap in de 500cc klasse.

MC Delfcross is de meest noordelijkste motocross vereniging van Nederland. Op deze enigszins harde zandbaan ging Sven in de ochtend de baan in voor de tijdtraining. Met een tweede plaats was hij niet ontevreden, maar terug in de paddock besloot Sven in overleg met het team om het type band te veranderen. Met het oog op de wedstrijd kon hij met deze verandering misschien nog wat tijdwinst boeken.

De start van de eerste manche was prima en Sven kon meteen als leider aan de wedstrijd beginnen. Echter na enkele ronden ontstond er een rode vlagsituatie. De wedstrijd werd gestaakt er moest een herstart komen. Opnieuw kopstart gaf Sven wederom het gewenste begin van de manche. Het rijden ging prima en hij kon een gat slaan naar de rest. Vier ronden voor het einde maakte hij een kleine schuiver en verloor hiermee bijna 10 seconden. Sven werd gepasseerd maar sloeg onmiddellijk weer toe en veroverde opnieuw de koppositie. Deze gaf hij niet meer af en zo kwam hij als winnaar over de finish.

In de tweede manche opnieuw kopstart en met vrij baan wist Sven met een prima ritme meteen weg te rijden. Op de helft van de manche had hij een comfortabele voorsprong opgebouwd, maar Sven voelde aan zijn achterwiel een disbalans waardoor hij het tempo iets moest laten zakken. Een lekke achterband was de reden dat Sven zijn snelheid moest aanpassen om de controle over zijn motor te behouden. Zijn voorsprong slinkt zienderogen en in de laatste twee ronden werd het nog spannend of het zou lukken. Een kleine versnelling in de laatste ronde was echter genoeg om wederom als winnaar over de finish te komen.

Daguitslag ONK 500 in Delfzijl:
1. Sven van der Mierden 100 Pnt
2. Kay Ebben 83 Pnt
3. Rene de Jong 79 Pnt
4. Freek van der Vlist 76 Pnt
5. Joel van Mechelen 72 Pnt

Volgende wedstrijd: Weekend 9/10 April, EMX Open tijdens de Grand Prix van Trentino in Italie.