Sven van der Mierden scoort één WK punt in loodzware MXGP Lommel.

Sven van der Mierden van het ATG-JHMX-GASGAS Racing Team, heeft zich afgelopen zondag prima staande gehouden in de MXGP klasse tijdens de Grand prix in Lommel. Met een 20e plaats in de tweede manche viel hij nog net binnen de punten. De eerste manche duurde net een paar ronden te lang voor Sven, waardoor hij met een 22e plaats buiten de punten bleef.

Voor het eerst dit seizoen mocht Sven deelnemen aan een Grand Prix wedstrijd. Zonder verwachtingen en zonder druk kon hij zich nog eens meten met de absolute internationale top. Op het loodzware zandcircuit en bijzonder warme omstandigheden hield hij zich op zondag tijdens de manches prima staande. Op zaterdag ging het tijdens de tijdtraining nog wat stroef, maar later op de middag herstelde hij zich prima door als 20e te eindigen in de Qualifying Race.

Na de start van de eerste manche had Sven bij het indraaien van de eerste bocht, iets te veel ontzag voor het Grand Prix niveau. Hij herstelde zich snel, door het rijden van een sterke eerste ronde. Hij kwam door op een 24e positie en mengde zich in de strijd met een groepje voor hem. Na het passeren van enkele rijders arriveerde hij op plaats 22 en had hij nog steeds de aansluiting naar de punten. Het was een beetje stuivertje wisselen met de posities voor hem, maar het lukte hem niet meer om definitief nog wat op te schuiven. Vermoeid maar ook voldaan kwam hij als 22e over de finish.

Ook in tweede manche moest Sven vertrekken van uit de achterhoede. Maar na opnieuw een sterke eerste ronde mengde hij zich meteen in de strijd om de punten. Rijdend op een 19e positie moest hij blijven pushen om zich te handhaven binnen de top 20. Na enkele ronden moest hij zijn positie prijs geven en zocht naar een ritme wat hij onder de zware omstandigheden het langst kon volhouden. Richting het einde van de manche verloor hij de aansluiting met de rijder voor hem. Wel had hij een gaatje geslagen naar zijn achtervolgers, waardoor hij verdiend op een 20e positie over de finish kwam. Eén grand prix punt voelt na een goed gereden wedstrijd toch nog als een kleine beloning.

Daguitslag Grand Prix in Lommel:
1. Brian Bogers, 45 Pnt
2. Calvin Vlaanderen, 44 Pnt
3. Glenn Coldenhoff, 43 Pnt
4. Roman Febvre, 38 Pnt
5. Jeremy Seewer, 31 Pnt
22. Sven van der Mierden, 1 Pnt

Volgende wedstrijd: 15 Augustus, Internationale wedstrijd op De Keiheuvel in Balen – Belgie!