Sven van der Mierden imponeert met podiumplaats in de tweede manche van ADAC MX Masters in Furstlich Drehna

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in de eerste wedstrijd van de ADAC MX Masters in Furstlich Drehna, met een derde plaats in de tweede manche, een geweldig resultaat behaald. Deze wedstrijd van het enorm sterke Open Duits Kampioenschap werd verreden in de deelstaat Brandenburg, wat ligt in het Oosten van Duitsland. Onder het toeziend oog van 10.000 toeschouwers wist Sven, voor dit kampioenschap rijdend met startnummer 152, op deze mooie zandbaan het hele weekend een hoog niveau te halen wat uiteindelijk resulteerde in knappe vierde plaats in het dagklassement.

Zoals gewoonlijk tijdens de ADAC-wedstrijden staan op zaterdag de trainingen en de kwalificaties op het programma. Met een tweede tijd in de vrije training, kwam Sven in de ochtend al goed uit de startblokken. In de middag tijdens de kwalificatie training, gingen in totaal zestig rijders uit heel Europa in twee groepen met elkaar de strijd aan wie bij de dertig snelste rijders zou gaan behoren die zich rechtstreeks plaatsen voor de wedstrijd op zondag. Sven was wederom snel en werd tweede in zijn groep, met een verschil van 0,007 seconde was hij maar een fractie langzamer dan Ken De Dycker. In de andere groep trainde alleen Max Nagl nog 0,189 seconde sneller dan Sven en werd hiermee eerste in zijn groep.

Na de start van de eerste manche kwam Sven in de tweede bocht in contact met een andere rijder en kwam zodoende op een zeventiende positie uit de eerste ronde. Wetende dat hij de snelheid had, begon hij zijn opmars door het veld heen. Na vier ronden kwam hij al op een achtste positie de top tien binnen denderen. Een paar ronden later, rijdend op een zevende plaats, kreeg hij aansluiting met de posities zes tot en met drie, maar kwam toen iets te aggressief uit een bocht zodat hij middels een pirouette achterste voren kwam te staan. Door nog een foutje in die zelfde ronde verloor hij zijn zevende positie en de aansluiting, maar hij vocht zich met goede rondetijden weer terug de wedstrijd in. In het laatste deel van de wedstrijd passeerde hij nog enkele rijders en kwam op een dik verdiende 5e positie over de finish.

De manches van de ADAC Masters serie hebben de maximale tijdsduur van 30 minuten en 2 ronden, dus het was zaak om tussen de twee manches goed te herstellen van de zware inspanning. Met het gevoel dat er nog meer in zat, pakte Sven een goeie start en kon als tiende aan de wedstrijd beginnen. Hij kon goed volgen en schoof ronde na ronde door naar de voorste posities. Met nagenoeg geen verval in zijn rondetijden kwam hij nog voor de helft van de wedstrijd op een derde plaats te rijden. Het gat met de nummer vier werd groter en hij kon zich zelfs gaan richten op de nummer twee Henri Jacobi. In een paar ronden tijd had Sven het gat van vijftien seconden meer dan gehalveerd. Omdat in de laatste ronde Jacobi ook nog in de fout ging, kwam Sven met een verschil van maar 2 seconden als derde over de finish. Een formidabele prestatie en een mooie beloning voor hemzelf en zijn team.

Daguitslag ADAC MX Masters in Furstlich Drehna (D):
1) Max Nagl, 50 pnt
2) Henri Jacobi, 44 pnt