Sven van der Mierden verstevigt koppositie door het winnen van het ONK in Veendam

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team is in de tiende wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap 500cc in Veendam op de eerste plaats in het dagklassement geëindigd. Een mooie opsteker voor Sven die de voorgaande wedstrijden wel steeds het podium mocht beklimmen, maar telkens één of twee trede lager. In de totaalstand van het ONK-500 loopt Sven nu weer wat uit op de nummer twee.

Dit keer ging de reis naar het hoge noorden van het land. Motorclub Veendam was de gastheer van de tiende wedstrijd om het Open Nederlands Kampioenschap. Dit kampioenschap telt in totaal vijftien wedstrijden, waarvan de finale in het najaar word verreden in het Zeeuwse Axel.

Het lijkt er inmiddels op of Sven een abonnement heeft genomen op de snelste tijd in de tijdtrainingen. In negen van de tien wedstrijden van het ONK kwam Sven als snelste uit de ochtendtraining, zo ook nu weer in Veendam.

De start van de eerste manche was goed en al snel kon hij opschuiven naar de tweede positie. In het spoor van de koploper sloeg hij een gat naar de nummer drie en wachtte geduldig het moment af om de koppositie over te nemen. Hij kreeg maar weinig kansen en kon pas in de tiende ronde toeslaan. Nog in dezelfde ronde ging de eerste plaats weer verloren door een valpartij. Het duurde ruim een halve minuut voordat hij de wedstrijd weer kon hervatten en moest op een vierde plaats zijn race weer vervolgen. Het ritme was er uit, zodanig dat hij in het laatste deel van de wedstrijd geen plaatsen winst meer boeken en kwam als vierde over de finish. Door een geluidstraf van een rijder voor hem, werd hij toch nog als derde geklasseerd.

De start van de tweede manche was wederom goed zodat Sven al na een paar bochten de leiding in handen nam. Langzaam sloeg hij een klein gaatje naar de nummer twee en bleef constante rondetijden rijden. Zonder fouten te maken wist hij geleidelijk aan de wedstrijd in handen te nemen en weg te blijven uit de directe druk van zijn achtervolger. Dit leverde hem een verdiende overwinning van de tweede manche op en de eerste plaats in de daguitslag.

Daguitslag ONK in Veendam:
1) Sven van der Mierden, 91 Pnt
2) Roy van Heugten, 88 pnt