Sven van der Mierden op het podium bij ONK-MX1 in Axel

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL team heeft in de derde wedstrijd om Het Open Nederlands Kampioenschap als derde het podium weten te halen. Na twee sterk gereden manches, waarbij hij tweemaal als vierde over de finish kwam, mocht hij voor het eerst bij een ONK het podium betreden.

In het Zeeuwse Axel werd de derde wedstrijd om het Open Nederlands Kampioenschap verreden. Omdat de eerste dertig rijders uit de totaalstand van het ONK-kampioenschap zich direct kunnen plaatsen voor deelname aan de Dutch Masters of Motocross, stond er wederom een sterk deelnemersveld aan de start.
Tijdens de tijdtraining in de ochtend, kwam Sven na een aantal snelle ronden uit op een zevende tijd. Door het pushen naar een snelle rondetijd, kreeg hij wat hinder van opgepomte armen. Desondanks kon hij met een zevende trainingstijd wel leven, omdat dit toch een goeie plek achter het starthek opleverde.

In de eerste manche kende Sven een goede start en kon zijn wedstrijd als vierde beginnen. Zoals gewoonlijk ligt het tempo in het begin erg hoog, maar Sven kon zich na enkele ronden handhaven bij de eerste zes rijders. Na een mooie strijd met de nummer vijf en vier in de wedstrijd kon Sven zijn vierde plaats weer bemachtigen.Met nog drie ronden te gaan leek Sven zijn vierde plaats wederom kwijt te raken aan Micha Boy de Waal maar die werd na de manche gediskwalificeerd, waardoor Sven de manche afsloot op een nette vierde plaats.

Na het vallen van het starthek in de tweede manche, reageerde Sven razendsnel en stuurde zijn Husqvarna FC450 als derde rijder de eerste bocht door. Omdat hij wederom een prima start had, kon hij mee profiteren van de ruimte die er in de kop van de wedstrijd ligt. Lang kon hij het straffe tempo volgen en hiermee zijn derde plaats in de wedstrijd vasthouden. De SKS-Husqvarna-rijder reed een constante wedstrijd maar moest in de slotfase nog zijn meerdere erkennen in Filip Bengtsson. Het einde van de wedstrijd kwam hij probleemloos door. Het lukte hem om de vierde plaats in handen te houden en dit zorgde ervoor dat hij aan het einde van de dag voor de eerste keer plaats mocht nemen op het ONK-podium.

1) Jeffrey Dewulf (Bel)
2) Filip Bengtsson (Zwe)
3) Sven van der Mierden (Ned)
4) Erki Kahro (Est)