Sven van der Mierden ervaart lastige wedstrijd van de ADAC MX Masters in het Duitse Bielstein

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL team heeft in het Duitse Bielstein ervaren wat het is als het niet loopt. Het was voor Sven, door de vele goede prestaties tot nu toe, toch weer even wennen om de tweede viool te moeten spelen. Sven wil ook in deze zeer sterke competitie een rol van betekenis gaan spelen, maar moet nog even geduld hebben. No Challenge, No Glory !

Op zaterdagmorgen in de vrije training hadden 66 rijders zich gemeld om zich voor te bereiden op de kwalificatietraining later die middag. Het aantal sterke rijders in de masters-klasse is groot en de verschillen onderling erg klein. De snelste 15 rijders van de twee groepen zijn rechtstreeks geplaatst voor de wedstrijd op zondag. Maar met een verschil van +0,28 sec. op de vijftiende man kreeg hij niet de directe kwalificatie die hij zo graag wilde. Met een 17e positie bleef hij buiten de snelste vijftien, zodat hij zich alsnog kon plaatsen door het rijden van de Last Chance Race.

In de Last Chance Race, een deze race van 20 min. en 2 ronden, moest hij finishen bij de eerste tien. Met 35 rijders stonden ze aan de start en Sven begon de wedstrijd op een prima vierde positie. Na enkele ronden kon hij opschuiven naar een derde positie. Dit hield hij ronde na ronde vast en nam op deze moeilijke baan verder geen risico meer. Uiteindelijk wist hij als 3e over de finish komen, waarmee hij zich ruim plaatste voor de wedstrijd op zondag.

Door dat Sven zich als 33e geplaatst had voor de wedstrijd, was zijn plaats achter het starthek verre van ideaal. Na de start en de steile klim het bos in, kwam Sven al meteen achter in het deelnemersveld terecht. Op deze smalle baan met harde ondergrond was het lastig manoeuvreren. Hij kwam als 36e door de eerste ronde. Na enkele ronden kwam hij wat beter in zijn ritme en passeerde enkele rijders voor hem. Zonder al te veel onnodige risico’s te nemen op deze lastige baan, kwam hij als 29e over de finish.

Ook na de start van de tweede manche zat het niet mee, nu kwam hij tot stilstand in de tweede bocht, door gevallen rijders voor hem, waardoor hij opnieuw van uit de achterhoede naar voren moest zien te komen. Op een dertigste positie kwam hij door na de eerste ronde. Hij had de aansluiting met een grote groep voor hem en kon na een paar ronden de 26e plaats in handen nemen. Echter na vier ronden merkte Sven dat hij geen achterrem meer had. Noodgedwongen moest hij de pits in om te kijken of dit nog te herstellen was. In overleg met zijn monteur werd besloten dat verder rijden geen zin meer had, waardoor Sven de wedstrijd moest verlaten.

Een ervaring rijker en een illusie armer, op naar de volgende wedstrijd.