Sven van der Mierden scoort 6 punten na GP debuut in Assen!

Sven van der Mierden van het Husqvarna SKS Racing NL Team, is tijdens de Grand prix van Nederland in Assen, tweemaal in de voor motorcrossers felbegeerde punten geeindigd. Met een 18e positie in beide manches maakte hij zijn debuut tot een succesvolle deelname.

In de trainingen op zaterdag was het nog even een beetje wennen.Zijn dadendrang om juist nu te presteren was groot, maar het juiste gevoel op de motor kreeg Sven nog niet te pakken. Maar in de kwalificatieheat kwam hij na een redelijke start goed in zijn ritme. Hij reed constante rondetijden en wist op een mooie 17e plaats over de finish te komen,wat vertrouwen gaf voor de wedstrijd op zondag.

Op zondagochtend waren de omstandigheden compleet anders. Voor de eerste manche kwam het water met bakken uit de lucht en dit zorgde ervoor dat de sporen in het circuit vol water kwamen te staan. Een goede start was van groot belang maar helaas raakte Sven in de eerste manche betrokken bij een valpartij net na de start en moest een inhaalrace rijden. Hij begon aan een opmars naar voren maar door verschillende valpartijen werd hij telkens buiten de punten geworpen. Op het ontzettend zware circuit bleef bijna geen enkele rijder overeind, zelfs diverse GP-toppers vielen één of meerdere keren.Sven wist echter niet van opgeven en knokte door tot aan de finishlijn. Zijn vechtlust leverde hem een achttiende plaats op en dit was goed voor drie punten.

In de tweede manche moest Sven opnieuw van ver komen. Zijn rondetijden waren goed, wat betekende dat hij al snel plaatsen winst wist te boeken. Op tien minuten van het einde, rijdend op een twintigste plaats, leek het dat Sven terug was gevallen naar een 29e plaats. Dit was niet het geval maar dit kwam door een probleem met zijn transponder. Hierdoor miste de tijdwaarneming diverse sectietijden en doorkomsten. Door te blijven vechten voor iedere positie wist hij nog verschillende rijders te passeren en wist net als in de eerste manche op een knappe 18e plaats over de finish te komen. Met zes WK punten op zak en een 20e plaats in het dagklassement, reisde Sven met een tevreden gevoel huiswaarts.