Sven van der Mierden worstelt zichzelf naar derde plaats tijdens ONK 500cc in Harfsen!

Sven van der Mierden van het Hutten Metaal Yamaha Racing Team heeft in achtste wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap 500cc in Harfsen met een derde plaats wederom een podiumplaats behaald. Door de fysieke ongemakken van de laatste periode kost het Sven wat meer moeite om lichaam en geest optimaal voor te bereiden op de wedstrijden. Ondanks dat, wist hij ook in Harfsen de schade te beperken doormiddel van een vijfde en een tweede plaats in de manches.

Na een wervelend begin van het seizoen is het momenteel even doorbijten voor Sven. Door enkele valpartijen in wedstrijden en training, zijn de opgelopen kwetsuren te lastig om vrij uit te kunnen rijden. Hierdoor ontbreekt het juiste ritme op de motor en is zijn uitstekende vorm even verdwenen. Knokken en doorgaan, zodat de focus weer volledig op het rijden komt te liggen en dan is de juiste flow vaak niet ver weg.

Tijdens de tijdtraining in de ochtend, was het voor Sven in de beginfase even testen hoe zijn instabiele pols het zou houden. Even rustig aan doen en de baan verkennen om vervolgens één snelle ronde neer te zetten. Met de snelste tijd op de klok was het verder onnodig om nog grote inspanningen te doen en een goede startplak was hiermee bewerkstelligd.

De start van de eerste manche was voorzichtig waardoor Sven rond de tiende positie aan de wedstrijd kon beginnen. Na één ronde, rijdend op een vierde positie, ging Sven in een bocht onderuit en verloor veel tijd omdat zijn motor vast zat in een hek. Vanaf een 22e positie moest hij veel plaatsen goed maken en proberen de controle te houden over zijn motor. Halverwege de wedstrijd maakte hij nogmaals een uitglijder en moest even genoegen nemen met de achtste plaats. In de laatst twee ronden ging het tempo nog even omhoog om er zodoende toch nog een vijfde plaats uit te slepen.

De start van de tweede manche was goed en Sven kon als leider aan de wedstrijd beginnen. Doordat de controle over de motor niet optimaal was, kon hij niet pushen om het verschil te maken. Sven werd gepasseerd en al snel merkte hij dat aanhaken teveel risico’s met zich meebracht op de inmiddels lastige baan met veel gaten en remknippen. Gezien de omstandigheden zou een tweede plaats een mooie opsteker zijn om toch nog aardig wat punten mee naar huis te nemen. Sven kwam verder niet meer in de problemen en gecontroleerd rijdend kwam hij ook als tweede over de finish. Taak volbracht.

Daguitslag ONK in Harfsen:
1) Roy van Heugten, 95 Pnt
2) Lars van Berkel, 84 Pnt